فرش صفوی کاخ تزار

فرش صفوی کاخ تزار

.

پنجشنبه 23 فروردین 1397
7631

فرش صفوی کاخ تزار

فرش مذکور یکی از بهترین نمونه های بافته شده از فرش های ابریشمین در کارگاه های سلطنتی دوره صفوی است که زمانی متعلق به مشهورترین تزار روسیه، پتر کبیر بوده است. این فرش به همراه فرش مشابه دیگری زینت بخش کاخ پتر کبیر بوده است و پس از سال ۱۶۹۸، نیز به اقامتگاه تابستانی امپراتوران هابسبورگ در اروپا منتقل شد.

در فرش صفوی، نقش و نگارهای بسیار پیچیده ای به چشم می خورند که همگی به صورت متقارن طرح زده شده اند. وقتی با دقت به طرح های رنگین فرش امپراتوری نگاه کنید، پیچک های طویلی از گل، درختان بزرگ نخل، توده ای از ابرها، شکوفه هایی جالب توجه و تعداد بی شماری از تصاویر حیوانات واقعی و خیالی دیده می شود. از جمله حیوانات روی فرش می توان به اژدها، بزکوهی چینی، شیر، بوفالو، ببر، پلنگ، اردک و قرقاول اشاره کرد. همچنین دور تا دور فرش شعرها و نوشته هایی توجه را به خود جلب می کنند که در آن باغات بهاری را به باغات بهشتی تشبیه می کند.

تار و پود فرش صفوی پیش رو، از ابریشم و کومه های آن نیز از جنس نخ های پشمی است. ابعاد فرش صفوی بسیار قابل توجه است به طوری که طول این فرش ۷ متر و عرض آن ۳ متر می باشد. پس از سقوط دودمان هابسبورگ، فرش صفوی به موزه متروپولیتن نیویورک راه یافت، اما این فرش بازدید عمومی ندارد.

 

دوره تاریخی: اسلامی، دوره صفوی

زمان ساخت: نیمه دوم قرن شانزدهم میلادی

جنس: ابریشم و پشم

ابعاد: ارتفاع: ۷۵۹.۵ سانتی متر، عرض: ۳۳۹.۱ سانتی متر، وزن: ۶۵.۳ کیلوگرم

محل نگهداری: موزه متروپولیتن، نیویورک

 

 

نظر بدهید