سکه اشکانی

سکه اشکانی

.

دوشنبه 13 فروردین 1397
7604

سکه اشکانی | گنج دو هزار ساله موزه ملک

جالب است بدانید که تاریخچه سکه ها به چیزی نزدیک ۲۵۰۰ سال پیش بر می گردد و کوروش بزرگ نخستین فردی بود که ضرب سکه را ابداع کرد. بعدها داریوش در ادامه کارهای او، سکه های قطور و با ارزش طلا به نام دریک و سکه های نقره به نام «درهم» را ایجاد کرد. این نام ها بر روی سکه های طلایی و سیمین باقی ماند و استفاده از سکه های نقره تا دوره قاجار ادامه داشت. درهم ها بر خلاف سکه های طلا، در تمامی دوران و حکومت های مختلف همچنان مورد استفاده بوده و در دوره ای مانند اشکانیان، بسیار رایج و پرکاربرد بودند. 

درهم ها یا سکه های نقره اشکانی بر حسب پادشاه و حاکم دوره خود، اشکال متفاوتی داشتند. در یک طرف سکه، تصویر پادشاه نقش بسته بود و در پشت آن نیز القاب و عناوینی مانند عادل، دوستدار پدر، نیکوکار و ... به چشم می خورد که به خط یونانی نوشته شده بودند. انتخاب زبان یونانی برای نگارش این القاب از آن رو بوده که بخش گسترده ای از مردم ایران زمین در دوره اشکانیان، شهروندان یونانی بوده اند. 

در پیش رو درهمی اشکانی می بینید که متعلق به دوره ارد دوم است. خوب است بدانید که ارد دوم، سیزدهمین پادشاه اشکانی است که به اعتقاد تاریخ نگاران زیادی در زمان خود، شکوه امپراتوری اشکانی را به اوج رساند و از جهات بسیاری از روم باستان برتر بود. این سکه نقره اشکانی قطری ۲ سانتی متری و ضخامتی در حدود ۲ میلی متر دارد و تاریخ ساختش چیزی بین سال های ۵۷-۳۸ قبل از میلاد می باشد. 

امروزه درهم ارد دوم اشکانی در موزه ملی ملک نگهداری می شود و همه روزه از ساعات ۸:۳۰ تا ۱۶:۴۵ می توانید به بازدیدش بروید.

 

دوره تاریخی: اشکانیان

تاریخ خلق:  ۵۷-۳۸ قبل از میلاد

جنس: نقره ای اکسید شده 

ابعاد: قطر: ۲ سانتیمتر؛ ضخامت: ۲ میلی متر

محل نگهداری: موزه ملی ملک، تهران

 

نظر بدهید