گرز فولاد با سر گاو

گرز فولاد با سر گاو

.

دوشنبه 13 فروردین 1397
6785

گرز فولاد با سر گاو

شاهنامه، کتاب مشهور فردوسی بزرگ و یکی از شاهکارهای حماسی دنیاست. این کتاب که در قرن پنجم هجری سروده شده، راوی داستان هایی تاریخی و افسانه هایی کهن از ایرانیان باستان است. فردوسی، این شاعر نامی ایرانی، شاهنامه را در طی سی سال به صورت نظم در آورده است که در آن بیش از ۶۰٬۰۰۰ بیت وجود دارد.

گرز فولادین با سر گاو در واقع سلاحی بازسازی شده از روی یکی از اساطیر شاهنامه، به نام بهرام گور است. بهرام گور یکی از پادشاهان ساسانی بوده که از او داستان ها و روایات بسیاری بر سر زبان هاست. یکی از اشعار معروف در مورد بهرام گور، یک رباعی از خیام است:

آن قصر که جمشید در او جام گرفت    آهو بچه کرد و روبه آرام گرفت

 بهرام که گور می گرفتی همه عمر   دیدی که چگونه گور بهرام گرفت

از آن جا که بهرام به شکار گور علاقه فراوان داشت، به نام بهرام گور معروف شده بود و جالب آن کهبه هنگام شکار گورخر بود که از دنیا رفت. چرا که در حین شکار گرفتار باتلاق شد. گویند یکی از سلاح های معروف وی، گرزی فولادین با سری به شکل گاو نر بوده است. این گرز نمادی از قدرت و نیکی بوده و بعدها به تصاحب پادشاهان و قهرمانانی چون فریدون و رستم در آمده است.

همان طور که گفته شد این گرز فولاد نیز در واقع بازسازی سلاح بهرام گور می باشد و همان سلاح اصلی بهرام گور نیست. گرز فولادین با سر گاو شکل، مثالی از احیا تصاویر باستانی ایرانی در زمان قاجار می باشد. این گرز در قرن نوزدهم ساخته شده اما بر روی بدنه به صورت جعلی سال های ۱۵۴۴–۴۵ امضا شده است. همچنین امضا فردی جعلی به نام حاجی عباس بر روی گرز فولادین دیده می شود. 

 

زمان ساخت: قرن نوزدهم میلادی  

جنس: فولاد؛  قالب و تذهیب کاری با طلا

ابعاد: بیش ترین ارتفاع ۴۸.۵ سانتی متر؛ بیش ترین قطر ۲۱.۱ سانتی متر

محل کشف: ایران

محل نگهداری: موزه متروپولیتن، نیویورک

 

 

نظر بدهید