گوشواره طلا اشکانی

گوشواره طلا اشکانی

.

دوشنبه 13 فروردین 1397
6217

گوشواره طلا اشکانی

با آغاز فتوحات اسکندر کبیر، تعامل بین تمدن های ایران، میان رودان و یونان-روم آغاز شد. پس از آن نیز این تعاملات با ورود تاجران و مهاجران یونانی در طی دوره سلوکی در ایران؛ و سکونت گزیدن رومیان در دوران اشکانی ادامه یافت. این تعاملات میان تمدن ها، تأثیرات به سزایی در سبک، موضوع، روش به کارگیری و اجرای هنرهای منطقه ایران و میان رودان در هزاره اول پس از میلاد مسیح داشت. 

در قسمت بالای این گوشواره ظریف که بسیار ماهرانه ساخته شده، شمایلی از اروس (خدای عشق در اساطیر یونانی) به چشم می خورد. شمایل اروس در ظاهر مردی جوان و بالدار، با موهای بلند و مجعد به تصویر کشیده شده که بخشی از موهایش بر بالای سر بسته شده است. این خدا هر دو دستش را بر روی نشمینگاه خود نگاه داشته، یکی از بال های او به سمت عقب تا خورده و بال دیگرش نیز از دست رفته است. یک حلقه آویزان از قسمت پایین بدنه اروس به چشم می خورد که از آن نیز یک مشک شراب سه لوبی آویزان است. سطح این مشک سه لوبی از برآمدگی های ریزی پوشیده شده که در واقع این برآمدگی های ریز به صورت جداگانه ساخته شده و سپس بر روی سه لوب نصب شده اند. مشک شراب در این گوشواره نمادی از پرستش دیونیسوس، یکی از خدایان یونان است. ترکیب شمایل اروس و نمادهای دیونیسوس در این گوشواره طلا، نشان از وام گرفتن هنر دوره اشکانی از فرهنگ یونانی دارد. همان طور که گفته شد، از روی سبک و موضوع به کار رفته برای ساخت این گوشواره طلا، می توان گفت که گوشواره مربوط به دوره اشکانیست و احتمالا در منطقه میان رودان ساخته شده است. 

این گوشواره طلا ۴.۶ سانتی متر طول دارد و توسط خانم و آقای توماس هوپ به مجموعه موزه اهدا شده. بر پشت گوشواره یادداشت هایی دیده می شود که جزئیات تاریخچه مالکیت گوشواره ها را شرح داده است. این گوشواره را آستین هنری لیارد، کاوشگر و باستان شناس انگلیسی در منطقه نمرود و نینوا و در سال ۱۸۴۵ کشف کرد. امروزه این گوشواره طلا در گالری ۴۰۵ موزه متروپولیتن نگه داری می شود. 

 

دوره تاریخی: اشکانی

زمان ساخت: قرن دوم تا اول پیش از میلاد مسیح  (۲۲۰۰ سال پیش)

جنس: طلا

ابعاد: طول ۴.۶ سانتی متر

محل کشف: منطقه شوش و پاسارگارد، ایران

محل نگهداری: موزه متروپولیتن، نیویورک

 

 

نظر بدهید