سرستون گاو هخامنشی

سرستون گاو هخامنشی

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
4237

سرستون گاو هخامنشی

هنر یادبودی و معماری دوره هخامنشی به وضوح در بقایای پرسپولیس به چشم می خورد. همان طور که می دانید پرسپولیس، پایتخت بزرگ و تشریفاتی امپراتوری هخامنشی است که به فرمان داریوش اول در طی سال های ۵۲۱ تا ۴۸۶ پیش از میلاد ساخته شد و توسط جانشینان وی گسترش یافت. شهر باستانی پرسپولیس یا تخت جمشید در ۴۸ کیلومتری شمال غربی شهر شیراز قرار دارد.

سقف ایوان ها و سرسرای ساختمان های اصلی پرسپولیس با ستون هایی بلند و تو خالی حمایت می شدند که ارتفاعی در حدود ۲۰ متر داشتند. بر بالای این ستون ها، طیف متنوعی از سرستون هایی با ابهت به چشم می خورد که همگی با دقت و هنر بسیاری از سنگ تراشیده شده بودند. در میان سرستون ها اشکالی از گاو، شیر، گریفین و سرهایی مشابه انسان وجود داشت که به صورت دوتایی و پشت به هم ساخته می شدند. از جمله سرستون هایی که هم اکنون در تخت جمشید باقی مانده، سرستون های گریفین است. این سرستون ها در واقع از تیرهای چوبی سازه حمایت می کردند. این نوع تزئین در معماری بنا از ابداعات هنر دوره هخامنشی می باشد.

سرستون گاو پیش رو نیز یکی از سرستون های باستانی تخت جمشید است که از سنگ آهک ساخته شده و ۴۶.۹۹ سانتی متر ارتفاع دارد. امروزه این سر ستون سنگی در گالری ۴۰۵ موزه متروپولیتن نگهداری می شود و امکان بازدید عموم از آن وجود دازد.

 

دوره تاریخی: هخامنشی

زمان ساخت: قرن پنجم پیش از میلاد

جنس: سنگ آهک

ابعاد: ارتفاع ۴۶.۹۹ سانتی متر 

محل کشف: ایران، پرسپولیس

محل نگهداری: موزه متروپولیتن، نیویورک

 

نظر بدهید