مجسمه شیر نشسته

مجسمه شیر نشسته

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
3902

مجسمه شیر نشسته | بازمانده ای از دوره سلجوقیان

مجسمه سرامیکی شیر نشسته در دوره سلجوقیان و در طی قرن های شش و هفت شمسی ساخته شده است. سلجوقیان قومی ایرانی و ترک تبار بودند که بر بخش های بزرگی از ایران و آسیای غربی حکومت می کردند. جالب است بدانید که حکومت سلجوقیان زبان فارسی را زبان رسمی و درباری خویش قرار دادند و همچنین تأثیر بسیاری بر شکوفایی هنرهایی تزئینی داشتند، به طوری که ظروف سفالی و سرامیک های آن دوره طیفی از نگاره ها و تکنیک های بی سابقه را معرفی کردند. 

مجسمه شیر نشسته پیش رو، یکی از شناخته شده ترین مجسمه های سرامیکی با اشکال حیوان است که مشخصه شهر ری می باشد. گرچه مفهوم و دلیل اصلی ساخت چنین مجسمه ای مشخص نیست اما احتمالا این مجسمه کارکردی درباری و تشریفاتی داشته، چرا که شمایل شیر نمادی قدرتمند از سلطنت در ایران باستان است. ویژگی های شیطنت آمیز شیر نشسته مانند پشت خمیده شیر، افتادگی سر و حالت درماندگی صورت از نمونه های بارز این سبک مجسمه سازی است که در ساخت مجسمه گربه سانان بسیار رایج بود. علاوه بر خلخالی، این مجسمه سابقا گوشواره هایی نیز در گوش های خود داشت. 

همان طور که می بینید مجسمه شیر نشسته تک رنگ و از لعاب آبی فیروزه ای ساخته شده و نزدیک ۶۰ سانتی متر ارتفاع دارد. امروزه مجسمه شیر نشسته در موزه هنر سینسیناتی اوهایو نگهداری می شود.

 

دوره تاریخی: اسلامی، دوره سلجوقی

زمان ساخت: اواخر قرن دوازدهم میلادی

جنس: سفالی، لعابی

ابعاد: ارتفاع: ۵۹.۹ سانتی متر، عرض: ۲۵.۲ سانتی متر، قطر: ۴۳.۵ سانتی متر

محل کشف: ایران

محل نگهداری: موزه هنر سینسیناتی، آمریکا

 

نظر بدهید