سنگ نگاره هخامنشی دو خدمتکار

سنگ نگاره هخامنشی دو خدمتکار

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
3937

سنگ نگاره هخامنشی دو خدمتکار

هنر و معماری خارق العاده دوره هخامنشی به خوبی در بقایای پرسپولیس، پایتخت تشریفاتی امپراتوری هخامنشیان دیده می شود. پرسپولیس در طی سال های ۵۲۱–۴۸۶ پیش از میلاد و به دستور داریوش اول ساخته شد که بعدها توسط جانشینان و دیگر پادشاهان توسعه یافت. پرسپولیس در پنجاه کیلومتری شمال غربی شهر شیراز و در استان فارس قرار دارد. در تالار صد ستون و کاخ تچرا داریوش و خشایار شاه در شهر باستانی پرسپولیس به وضوح می توان ویژگی های معماری هخامنشی را دید. ساختمان های مربعی بزرگی که سقف های ساختمان با ستون های بلند و مرتفع حمایت می شوند. برخی از ستون های کاخ تچرا در پرسپولیس بازسازی شده که ارتفاع آن ها به ۲۰ متر می رسد. بر روی ستون های شهر پرسپولیس، نقوشی از حیواناتی چون گاو، شیر و موجود افسانه ای گریفین حکاکی شده است. 

بارز ترین ویژگی مجسمه سازی هخامنشی، وجود سنگ نگاره و حکاکی بر روی تخته سنگ هاست که پلکان مختلف ساختمان های تشریفاتی پرسپولیس را به خود آراسته است. در میان این نقوش صدها خدمتکار مادی و پارسی به تصویر کشیده شده اند که در حال حمل آب و خوراک برای ضیافتی سلطنتی اند. در سمت چپ این سنگ نگاره که در پیش روی شماست، مردی دیده می شود که در حال بالا رفتن از پلکان است و بر روی دوش خود مشک سنگین آب یا شراب را حمل می کند. در سمت راست سنگ نگاره و جلوتر از مرد حامل آب، مردی مسلح و اهل قوم ماد به چشم می خورد که ظرفی سرپوشیده را حمل می کند. شکل پوست ظرف و اندازه و سبک اشکال سنگ نگاره، همگی حاکی از آنند که این تصاویر از زمان اردشیر سوم اقتباس شده اند. 

سنگ نگاره هخانشی دو خدمتکار از جنس سنگ آهک بوده و ۸۶.۵ سانتی متر ارتفاع دارد و امروزه در گالری ۴۰۵ موزه متروپولیتن در معرض دید عموم قرار دارد. 

 

دوره تاریخی: هخامنشی  

زمان ساخت: ۳۵۸–۳۳۸ سال پیش از میلاد

جنس: سنگ آهک

ابعاد: ارتفاع ۸۶.۵ سانتی متر 

محل کشف: ایران، پرسپولیس

محل نگهداری: موزه متروپولیتن، نیویورک

 

 

نظر بدهید