سنگ نگاره اونتاش ناپیریشا

سنگ نگاره اونتاش ناپیریشا

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
3810

سنگ نگاره اونتاش ناپیریشا

این سنگ‌نگاره به دستور یکی از پادشاهان عیلام به نام اونتاش ناپیریشا برای چغازنبیل ساخته شده است. چغازنبیل نیایشگاهی باستانی در نزدیکی شهر باستانی شوش است که کارکردی مذهبی و معنوی داشته است.

در این سنگ نگاره اونتاش ناپیریشا ۴ نقش دیده می‌شود که همگی قدرت پادشاهی عیلام از طرف خدای عیلام باستان « اینشوشیناک » را تصدیق می‌کنند. در قسمت بالایی سنگ نگاره، شمایلی از اینشوشیناک به چشم می خورد که در حال استقبال از اونتاش ناپیریشا است. اینشوشیناک بر روی تختی از از اجسام مار مانند نشسته که در دستش سری شاخدار از یک مار دیده می شود. مار در ایران باستان نمادی از باروری بوده است. یکی دیگر از این نگاره ها، وجود الهه‌ای به صورت نیم-ماهی، نیم زن است که جریان آب را در دستانش نگه داشته است. دیگری در بالای سنگ نگاره به چشم می خورد که چند راهبه در حال مشایعت پادشاه اونتاش ناپیریشا و ملکه اش ناپیراسو در راه معبد اند؛ و در آخر وجود موجوداتی به شکل نیم-مرد، نیم-بز است که نگاهبانان درخت مقدس اند. 

همان طور که گفته شد در دستان الهه نیم-زن نیم-ماهی جریان هایی از آب دیده می شود که بر چرخه آب و اهمیتش در طبیعت و به خصوص برای گیاهان تأکید می کند. این جریان های آب که مشابه طناب اند، هم زمان نمایان گر خطوطی از بدن ماری عظیم الجثه نیز می باشند. 

موجودات نیم بز-نیم مرد در حال مراقبت از درختی مقدس اند که نمادی از درخت زندگی می باشد. 

بعدها این سنگ‌نگاره توسط یکی از جانشینان اونتاش ناپیریشا به شهر شوش منتقل شد. باستان شناسان قطعات سنگ نگاره اونتاش ناپیریشا را در شوش کشف کردند و امروزه در موزه لوور پاریس نگه‌داری می‌شود. 

 

دوره تاریخی: عیلامیان

زمان ساخت: ۱۳۴۰ تا ۱۳۰۰ سال پیش از میلاد 

جنس: ماسه سنگ

محل نگهداری: موزه لوور، پاریس

 

 

نظر بدهید