کهن‌ترین موزائیک دنیا

کهن‌ترین موزائیک دنیا

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
3847

کهن‌ترین موزائیک دنیا | گنجینه موزه ملی ایران

در تمام دنیا و کتاب های باستانی، تاریخچه موزائیک را متعلق به هنر بیزانس و یونانیان می دانند، اما اخیرا یکی از اساتید باستان شناسی ایران در مصاحبه با ایسنا سخنان و شواهدی را رو کرده است که تاریخ را دگرگون می کند. به تازگی موزه ایران باستان یا موزه ملی ایران، به مناسبت ثبت جهانی کویر لوت، یکی از گنجینه های ارزشمند ایران باستان را از مخزن مادر خود بیرون آورده و به مدت یک ماه در معرض دید عموم قرار داده است. این گنجینه چیزی نیست جز: «کهن ترین موزائیک دنیا»

میرعابدین کابلی که یکی از پیشکوستان باستان شناس ایرانی است به همکاری علی حاکمی در کاوش های خود در کویر لوت، این قطعه موزائیکی و باستانی را کشف کرده اند. این باستان شناس قدمت موزائیک کرمانی را بیش از چهار هزار سال می داند و معتقد است به هزاره سوم پیش از میلاد بر می گردد. میرعابدین کابلی همچنین در ادامه می گوید: در برخی از نقاط ایران و منطقه میانرودان ظروفی کشف شده که بر روی آن ها چنین طرح های موزائیکی به چشم می خورد. اما در دوره ای دیگر استفاده از چنین صنعتی به ناگاه متوقف شد و دیگر کسی به سراغ آن نرفت تا آن که رومی ها و یونانی ها چنین صنعتی را به کار گرفتند. 

خوب است بدانید که در تمام جهان قدمت موزائیک را به ۲۰۰ سال قبل از میلاد و هنر یونانی ها می دانند در حالی که این قطعه موزائیکی قدمتی بسیار بیش تر دارد. همان طور که گفته شد این کهن ترین موزائیک دنیا امروزه در موزه ملی ایران به مدت یک ماه از تاریخ ۱۴ دی تا ۲۳ بهمن در معرض دید عموم قرار گرفته است. خوب است بدانید که ساعات بازدید موزه ملی ایران از ۹ تا ۱۸ می باشد.

 

زمان ساخت: هزاره سوم پیش از میلاد

محل ساخت: جنوب شرقی ایران

محل کشف: شهداد کرمان

محل نگهداری: موزه ملی ایران (موزه ایران باستان)، تهران

 

نظر بدهید