سفالینه رنگارنگ نیشابور

سفالینه رنگارنگ نیشابور

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
4659

سفالینه رنگارنگ نیشابور

ساخت ظروف سفالی، یکی از مهم ترین اختراعات و ساخته های دست بشر است و هنر سفالگری تاریخچه دور و درازی در ایران باستان دارد. جالب است بدانید یکی از قدیمی ترین ظروف سفالینی که در ایران کشف شده، مربوط به ۸۰۰۰ سال پیش می باشد. این ظروف در طی قرون و اعصار مختلف دستخوش تغییرات بسیار شدند، به طوری که از روی نقوش هر ظرف می توان دوره آن را نسبتا تشخیص داد. جالب است بدانید چشم گیرترین آثار سفالی ایرانی را در دوره پس از ظهور اسلام می توان دید که انواع متفاوتی از آن به یادگار مانده است. در دوره سامانیان، نیشابور و سمرقند دو مرکز عمده ساخت انواع سفالینه ها بودند که یکی از رایج ترین و هنرمندانه ترین اشیاء دوره خود محسوب می‌شدند. 

سفالینه جالب پیش رو نیز متعلق به دوره سامانیان است و در شهر باستانی نیشابور کشف شده است. وقتی با دقت به این کاسه سفالی نگاه می کنید، طرح دو مرد را می بینید که در کنار هم ایستاده و دست در گردن یکدیگر انداخته اند. در اطراف دو مرد نیز چند پرنده و حیوانی چهارپا به چشم می خورد. در رنگ آمیزی نقوش روی این کاسه سفالی، از رنگ هایی چون زرد، سبز و مشکی استفاده شده و کاسه در انتها نیز، لعاب کاری شده است.

خوب است بدانید این نوع سفالینه ها در کل به سفال های روستایی، رنگارنگ و ساری شهرت دارند و به غیر از نیشابور در شهر گرگان نیز ساخته می شدند. 

امروزه این کاسه سفالین رنگارنگ در موزه رضا عباسی، واقع در خیابان شریعتی در معرض دید عموم قرار دارد. می توانید در اوقات فراغت خود به بازدید این سفالینه زیبا و تاریخی و دیگر مجموعه های ارزشمند موزه بروید.

 

دوره تاریخی: اسلامی، سامانیان

قدمت: قرن چهارم قمری

جنس: سفال لعابی

محل کشف: نیشابور

محل نگهداری: موزه رضا عباسی، تهران

ساعات بازدید: ۹ تا 17

 

نظر بدهید