جامی سفالین

جامی سفالین

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
3330

نخستین پویانمایی جهان در شهر سوخته سیستان

اشای فیلم های انیمیشن و تصاویر متحرک برای همه ما جالب است و گاه به این می اندیشیم که چگونه نقش هایی بی جان در مقابل دیدگان ما جان میگیرند و حرکت می کنند. این شگفتی و حیرت را ما در دنیای مدرن و تکنولوژی داریم. حال اگر بدانیم پنج هزار سال پیش مردمانی در گوشه ای از این دیار پر اقتدار تصاویر متحرکی را ایجاد کرده اند حیرتمان چندین برابر می شود.

 در ۵۶ کیلومتری شهر زابل استان سیستان و بلوچستان منطقه ای باستانی به نام "شهرسوخته" متعلق به هزاره سوم پیش از میلاد وجود دارد. بر اساس کاوش های باستان شناسان در این شهر چهار دوره ی زندگی از ۳۲۰۰ تا ۱۸۰۰ پیش از میلاد وجود داشته است.

در طی عملیات حفاری سال ۱۹۸۳ میلادی باستان شناسان ایتالیایی در شهر سوخته موفق به کشف جامی سفالین شدند. جامی که نقوش قرمز رنگ با ویژگی های خاصی بر روی بدنه اش دیده می شد. نقوش ظرف شامل بز و درخت بود اما این تصاویر ساده حامل پیامی بود که همه را شگفت زده کرد. بز نقش شده بر روی این جام در پنج حرکت به سمت درخت می رود تا از شاخه درخت تغذیه کند.  این پنج فریم (حرکت) نمایشی بود از اولین پویانمایی (انیمیشن ) در دنیا که توسط مردمان باهوش و زبردست شهرسوخته ایجاد شده بود.

باستان شناسان با پیاده کردن تصاویر برروی کاغذ توانستند فیلمی بیست ثانیه ای از کهن ترین انیمیشن جهان تهیه کنند.

کشف این ظرف سفالی با نقوشی متفاوت و منحصر به فرد نشان از حضور مردمانی باهوش و خلاق در پنج هزار سال پیش در جنوب شرفی ایران دارد.

برای بازدید این ظرف سفالی پنج هزار ساله باید به موزه ایران باستان در تهران بروید. جام شهرسوخته در یکی از ویترین های وسط بخش تاریخی موزه نگهداری می شود.

 

قدمت: هزاره سوم پیش ازمیلاد

ابعاد: ارتفاع ۱۰ سانتی متر

سال کشف : ۱۹۸۳ میلادی

محل نگهداری: موزه ایران باستان

 

نظر بدهید