سر ستون

سر ستون

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
3953

گنج ایرانی در پاریس

پس از آن که داریوش به پادشاهی رسید، شهر شوش را به عنوان پایتخت اداریِ امپراتوری خود برگزید و دستور به ساخت کاخی وسیع در حدود ۱۰ هزار متر داد. کاخ آپادانا که عنوان قصر زمستانی پادشاهان هخامنشی را نیز به دوش می کشید، مجموعه ای از سه طبقه بود که بر شهر شوش اشراف کامل داشت. امروز همراه کارناوال باشید تا یکی از سرستون های باشکوه این کاخ باستانی را از نزدیک ببینیم.

بزرگ ترین بخش کاخ آپادانا، سالنی با وسعت ۱۰۹ متر مربع بود که در اطراف با ۳۶ ستون بلند و ۲۱ متری احاطه می شد. هر ستون پایه ای مربعی داشت و بر روی آن نام داریوش شاه به چشم می خورد. باقی ستون شکلی استوانه ای داشت و به طور کلی از سه نماد اصلی تشکیل می شد: نقش و نگاری از برگ های درخت خرما که از فرهنگ مصریان الهام گرفته شده بود، طرحی از حلقه ای پیچکی شکل به همراه گل و بوته که منشأ آن معبد آرتمیس در افسوس بود. در نهایت  نیز در بالای سرستون، تندیسی از دو گاو زانو زده به چشم می خورد که پشت به پشت هم قرار گرفته بودند. 

این سرستون که امروزه در موزه لوور پاریس نگهداری می شود، در واقع با استفاده از قطعات چندین ستون بازسازی شده که در طی اکتشافات سال های ۱۸۸۴ تا ۱۸۸۶ میلادی در منطقه باستانی شوش کشف شدند. به همین جهت است که رنگ این ستون در بخش های مختلف، تفاوت هایی دارد. 

 

دوره تاریخی: هخامنشیان

قدمت: قرن ششم-پنجم پیش از میلاد 

محل کشف: کاخ آپادانا شوش

محل نگهداری: موزه لوور، پاریس

 

 

نظر بدهید