گلدان سنگی با نقوش درخت نخل

گلدان سنگی با نقوش درخت نخل

.

چهارشنبه 22 فروردین 1397
6296

گلدان سنگی با نقوش درخت نخل

در پیش رو گلدانی سنگی با نقوش درخت نخل و نگاره هایی از کوه به چشم می خورد. این گلدان شکلی دراز و مرتفع دارد و بر روی آن در سه ردیف بالا، وسط و پایین درخت های نخل به تناوب و در کنار هم حکاکی شده اند.

ساخت ظروف با چنین سنگ های سبز، خاکستری و حکاکی های جالب توجه در محدوده خلیج فارس و قسمت جنوبی ایران رایج بوده است که این روش ساخت را «سبک بین فرهنگی» می نامند. سبک بین فرهنگی، سبکی است که در طی آن مجموعه ای از تصاویر گیاهی، هندسی، انتزاعی و یا طبیعت گرایی از آدم ها و حیوانات به نمایش گذاشته می شود. 

در محل تپه یحیی در ایران، کارگاه هایی به همراه وسایل و مواد خامی از جنس کلریت و سنگ صابون کشف شده که مربوط به اواسط هزاره سوم پیش از میلاد بودند. همچنین تکه هایی از ظروف مختلف مشابه با همین جنس در محدوده خلیج فارس یافت شدند. خوب است بدانید که مردمان باستانی، سنگ کلریت و سنگ صابون را اغلب از اطراف همان تپه تأمین می کردند. جالب آن که ظرف هایی مشابه گلدان سنگی در غرب آسیا تا دره سند یافت شده است که این موضوع نشان دهنده وجود تجارتی شکوفا در تمدن هایی با فواصل زیاد از یک دیگر می باشد. 

در طی کاوش های باستان شناسی نمونه های بسیاری از این دست در قصرها، معابد و یا قبرهایی از طبقه ممتاز در مراکز اصلی شهرهایی در اطراف سومر و میان رودان یافت شده اند. ممکن است این ظروف از لحاظ معنوی برای مردمان منطقه دارای ارزشی معنوی بوده باشد.

گلدان دراز سنگی از جنس کلریت ساخته شده، ۲۳.۵ سانتی متر ارتفاع دارد و امروزه در گالری ۴۰۳ موزه متروپولیتن در معرض دید عموم قرار دارد. 

 

 

زمان ساخت: اواسط تا اواخر هزاره سوم پیش از میلاد (۵۰۰۰ سال پیش)

جنس: کلریت

ابعاد: ارتفاع ۲۳.۵ سانتی متر 

محل کشف: ایران، نواحی اطراف خلیج فارس

محل نگهداری: موزه متروپولیتن، نیویورک

 

 

نظر بدهید